przez Mr. M 2008-08-22, 7:28 pm
Ponieważ niejako zostałem wywołany do tablicy z miłą chęcią odpowiem. Czego to się nie robi dla klubu? Udzielę teraz kilku uwag krytycznych i wskazówek całkowicie darmo. Bo chyba na to działacze liczą.
W takim razie idziemy od początku, po kolei:
Po pierwsze co to za czcionka? Jesteśmy w przedszkolu, czy w poważnej firmie? Jakieś wielkie rozstrzelone kulfony jakbyśmy tą ofertę kierowali do niedowidzących staruszków. Zmienić i to natychmiast. Pomniejszyć do standardowych rozmiarów i użyć Times New Roman lub innej "zgrabnej" czcionki.
Po drugie układ stron. Już dawno odeszło się od układu blokowego (tekst-zdjęcie), o wiele lepiej wizualnie wyglądałoby gdyby zdjęcia zlewały się (miękko przechodziły) w tło tekstu. Pomyślcie o tym.
Po trzecie po co we wstępie wspominacie o stadionie? Wstęp powinie być, tak jak w przypadku pracy magisterskiej czy jakiejkolwiek innej pracy, streszczeniem ujętych dalej zagadnień i zachęceniem do dalszego czytania. Szczerze powiedziawszy mnie po tym wstępie odechciało się czytać kolejnych stron tej "oferty".
Po czwarte: Oprócz spisu osiągnięć klubowych powinny być one opisane w kilku zdaniach. Taki koncentrat informacji na temat tego jak utytułowany jest nasz klub pod, krótką historią byłby o wiele lepszy niż to co prezentujecie w swojej ofercie. Będzie bardziej zachęcający jeśli osiągi ubrane zostaną w odpowiednie słowa niż pusta, sucha tabelka. Tabelka też powinna być dla podsumowania i wyróżnienia najważniejszych osiągów, ale nie można poprzestać tylko na niej.
Po piąte: strona 5 o kibicach. Tekst beznadziejnie rozstrzelony i znowu układ kolumnowy. Aż nie chce się czytać. Powinno być też jakieś zestawienie np. w formie tabeli albo wykresu przedstawiające liczbę widzów w poprzednim sezonie na Ludowym, albo jeśli liczby nie są zbyt zachęcające kilka przykładów (w formie tabeli) gdy bite były rekordy np. mecz ze Śląskiem, Ruchem,o awans z Jagillonią, itp.
Poza tym za wcześnie. Za bardzo skaczecie: historia firmy, klienci (bo kibice są klientami), potem znowu firma i jej produkty. Ułożyć to w bardziej sensownej kolejności wynikającej jedno z drugiego.
Po szóste: Tutaj już nie wytrzymałem nerwowo. po cholerę na stronie szóstej screen strony internetowej? Za takie coś każdy wykładowca marketingu wylałby studenta z egzaminu na zbity pysk. Inna grafika jak najbardziej tak, np. przedstawiająca fragmenty wycinków prasowych z artykułami o klubie albo screen z jakiegoś materiału telewizyjnego (a najlepiej mieszanka kilku takich "wycinków"), ale nie takie coś. Piszecie, że media to dobry sposób na reklamę i obrazujecie to swoją stroną internetową. To prosty sygnał, że inne media nie za bardzo interesują się klubem skoro w prezentacji graficznej nie znaleźliście nic innego jak tylko własną stronę.
Po siódme: Co to za czarny kwadrat z mniejszymi żółtymi?? Gramy w statki czy co? Bardziej czytelnie, bardziej przejrzyście to zróbcie. Dodatkowo powinno to być połączone z poprzednią stroną. Nie wymieniać od myślnika ofert, a potem przedstawiać grafiki. Połączyć to jakoś zgrabnie i będzie o wiele lepiej.
Po ósme: Akademia piłkarska - bardzo dobry pomysł. powinien pojawić się przed kibicami. Znowu skaczecie najpierw przedstawiacie klub, potem ofertę i teraz znowu klub. Wygląda to tak jakby było to robione na zasadzie "co mi się przypomni to napiszę, mniejsza z tym w jakiej kolejności". Taki produkt jak AKADEMIA PIŁKARSKA powinien się znaleźć na samym początku stron, na których wymieniane są nasze atuty.
Po dziewiąte: A może tak jakieś ceny za reklamę w tej ofercie? ile za co? Oferta na tym polega między innymi, a to co prezentujecie teraz to zwykła ulotka reklamowa.
Po dziesiąte: A może jakieś pakiety? np. Baner na stadionie+logo na spodenkach+coś tam jeszcze przez sezon kosztuje tyle i tyle (trochę mniej niż gdyby było osobno). Taki pakiet powinien być tak skonstruowany by potencjalny sponsor chciał wykupić ich jak najwięcej albo jak najkorzystniejsze. Pakiety powinny być też zróżnicowane cenowo i "ofertowo". Każdy powinien zawierać inną propozycję za inną cenę by mogli tutaj znaleźć coś dla siebie i mniejsi sponsorzy i wielkie koncerny. Proponuję opracować pakiet główny np. z logo na zegarze, banerami na stadionie, reklamą na koszulkach, autokarze itp. oraz kilka towarzyszących pakietów pośrednich np. taki jak wymieniony w punkcie dziewiątym.
Po jedenaste: W w/w pakietach i w ogóle w ofercie powinno się też znaleźć coś takiego jak wizerunek, użyczenie wizerunku piłkarzy, np. w pakiecie z banerem i spodenkami oferujemy możliwość wykorzystywania w reklamach i akcjach promocyjnych wizerunków piłkarzy, ich twarzy. Dodatkowo np. występy, czy udział piłkarzy w akcjach promocyjnych, bankietach (przykładowo prawo do wykorzystania wizerunku trzech piłkarzy do reklamy plus udział tych piłkarzy w bankietach i akcjach promocyjnych, z zastrzeżeniem ich ilości i częstotliwości). To spowoduje, że taki sponsor bliżej zwiąże się z klubem. Zacznie być z nim utożsamiany poprzez właśnie twarze piłkarzy, trenerów, gwiazd zespołu. To o wiele bardziej scementuje więzi niż tylko reklama i nic poza tym.
Po dwunaste: Nie wysyłać linków, nie robić wsi. Wydrukować na kredowym papierze i rozesłać listownie. Sposób droższy ale o wiele bardziej profesjonalny niż wysłanie maila z linkiem.
Ogólnie ofertę oceniam na 3 z minusem. Widziałem o wiele lepsze oferty klubów z naszego województwa, a nie zapominajmy, że to nasza konkurencja w walce o sponsorów.
I jeszcze jedno. Urządzić jakiś bankiet, spotkanie na które zaproszeni zostaną przedstawiciele największych firm w regionie. Tylko na miłość boską niech to nie będzie wykład albo sucha prezentacja. Zrobić coś w stylu dużego przyjęcia połączonego z małym i subtelnym pokazem oferty. I zadbać by każdy przy wyjściu dostał ofertę w obydwu językach (pomyśleć też o wersji niemieckiej. Też może się przydać).
Tak to widzi człowiek, który skończył studia z marketingu i napisał magisterkę z marketingu sportu. Nie musicie się zgadzać ze mną w każdej mej opinii, ale chyba przyznacie, że niektóre uwagi są bardzo cenne i trafne.
Pozdrawiam i polecam się na przyszłość.