Jestem bardzo ciekawy czy w przyszłym roku nastąpi "wysyp" sponsorów w naszym klubie. Nie wiem czy każdy wie ale od stycznia 2022 r. wejdą w życie przepisy dot. tzw. ulgi sponsoringowej:
Ulga sponsoringowa (na CSR - ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) to rozwiązanie proponowane w ramach podatkowego restartu gospodarki, które przyniesie korzyści podmiotom działającym w sferze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Spowoduje, że wspieranie działalności w tych obszarach stanie się bardziej atrakcyjne. Przedsiębiorcy, celebryci czy wielcy artyści będą bardziej zainteresowani współpracą np. z instytucjami kultury, klubami sportowymi czy uczelniami wyższymi, co pozwoli pozyskać tym podmiotom dodatkowe środki na prowadzoną działalność kulturalną, sportową czy naukową.
Rynek sponsoringu w Polsce szybko się rozwija. W 2020 roku tylko sponsoring sportu to - według różnych szacunków – nawet 1 mld zł wydanych przez firmy na wspieranie działalności klubów sportowych czy na stypendia dla sportowców. Szacujemy, że w efekcie zastosowania ulgi w 2022 roku firmy zaoszczędzą ok. 100 mln zł.
Co to jest ulga sponsoringowa (na CSR)
To zachęta podatkowa. Każdy sponsor, który przyjedzie do Polski i zainwestuje np. 1 mln zł na cel ważny społecznie, będzie mógł wliczyć w koszty 1,5 mln zł. Ulga na takich samych zasadach będzie otwarta także dla każdego polskiego przedsiębiorcy. Bez dolnych i górnych limitów. W ten sposób firmy będą bardziej niż kiedykolwiek zainteresowane np. współpracą z instytucjami kultury, klubami sportowymi czy uczelniami wyższymi. Beneficjentom pozwoli to zdobyć dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Dla sponsorów będzie to silny impuls w kierunku rozwoju CSR.
Jak działa ulga sponsoringowa w Polskim Ładzie
Odliczenie będzie dotyczyć wszystkich przedsiębiorców działających w Polsce, czyli zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i spółek.
Dzięki uldze sponsoringowej przedsiębiorcy zyskają możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT i CIT) 50% kosztów poniesionych na wskazane obszary działalności. Podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów w 100% do kosztów uzyskania przychodu, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% poniesionych kosztów. Łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy więc 150% poniesionego kosztu.
W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegać koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego (np. na zakup sprzętu sportowego), stypendium sportowego czy imprezy sportowej, która nie jest masową imprezą sportową. Z kolei ulga na działalność kulturalną umożliwia odliczenie kosztów poniesionych na tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury. Odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na rzecz instytucji kultury wpisanych do rejestru, a także na finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.
Natomiast w przypadku ulgi na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę odliczeniu będą podlegać m.in. koszty poniesione na stypendia dla studenta za wyniki w nauce, stypendia naukowe dla doktorantów, koszty opłat związanych z kształceniem zatrudnionego pracownika na studiach podyplomowych i innych formach kształcenia, koszty wynagrodzeń studentów na praktykach w zakładach pracy. Niektóre koszty, np. dotyczące wynagrodzeń studentów na praktykach w zakładach pracy, będą podlegać odliczeniu, jeżeli będą realizowane na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
W przypadku skorzystania z ulgi sponsoringowej odliczeniu będą podlegać koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób. Ulga będzie odliczana w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty.
Ulga sponsoringowa (na CSR) - korzyści dla przedsiębiorcy
Zysk, jaki daje ulga, najłatwiej dostrzec na konkretnym przykładzie. Przyjmując, że przedsiębiorca, współpracujący z muzeum, w zamian za reklamę, przeznaczy na działalność muzeum 20 tys. zł, to np.:
opłacając liniowy podatek PIT według 19% stawki w podatku dochodowym zyskuje 3 800 zł, z uwagi na zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów,
oraz dodatkowo 1900 zł, z uwagi na proponowaną możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% poniesionego kosztu, tj. 10 tys. zł,
Łącznie przedsiębiorca obniża swój podatek o 5 700 zł.
https://www.podatki.gov.pl/polski-lad/p ... olski-lad/Zatem zobaczymy, z jednej strony skuteczność działań klubu, w szczególności Prezesa i podwładnych odpowiedzialnych za pozyskiwanie sponsorów. Z drugiej strony, "siłę ognia" lokalnego rynku. Sponsorowanie klubów będzie po prostu opłacalne. Należy przy tym podkreślić, że dotyczy to wszystkich klubów. Nie ma przeszkód aby zagłębiowskie firmy, takie jak Nowak Mosty weszły mocniej w sponsoring Wisły Kraków a Banimex został sponsorem strategicznym Gieksy.