Decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
KR / sosnowiec.info.pl
W załączeniu przedstawiamy decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ws. odwołania Zagłębia S.A. od decyzji Wojewody Śląskiego, orzekającej o zakazie przeprowadzania przez Zagłębie S.A. meczów z udziałem publiczności.
--------------------------------------------------------------------------------------
Warszawa, 1 czerwca 2010 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
DECYZJA
Na podstawie art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) i art. 138 par. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r.
Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu odwołania organizatora meczów piłki nożnej „Zagłębia” Spółka Akcyjna, z siedzibą w Sosnowcu przy ul. Kresowej 1, od decyzji Wojewody Śląskiego z dnia 11 maja 2010 r., orzekającej o zakazie przeprowadzania przez „Zagłębie” S.A., następujących meczów piłki nożnej z udziałem publiczności:
12.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Górnik Polkowice,
15.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Elana Toruń,
26.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Raków Częstochowa,
30.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - GKS Tychy,
05.06.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Czarni Żagań,
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji postanowił utrzymać w mocy zaskarżoną decyzję Wojewody Śląskiego.
UZASADNIENIE
Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach w piśmie z dnia 17 marca 2010 r. (…) przedstawił Wojewodzie Śląskiemu negatywną ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na Stadionie Ludowym w Sosnowcu przy ul. Kresowej 1, w związku z przeprowadzoną w dniu 16 marca 2010 r., na tym obiekcie imprezą masową podwyższonego ryzyka - meczem piłki nożnej pomiędzy drużynami Zagłębia Sosnowiec i Pogoni Szczecin w ramach rozgrywek Pucharu Polski, którego organizatorem była Spółka Akcyjna „Zagłębie”, z siedzibą przy ul. Kresowej 1 w Sosnowcu. W przedmiotowym piśmie Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach wskazał, że organizator imprezy masowej nie dopełnił obowiązków zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie oraz porządku publicznego podczas trwania imprezy. Wskazał na nieprawidłowości związane z niezapewnieniem pomocy medycznej uczestnikom imprezy, niezapewnieniem warunków do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej, niezapewnieniem identyfikacji uczestników imprezy oraz nieskuteczną realizacją przez członków służby porządkowej czynności przeglądania zawartości bagaży i odzieży kibiców, co skutkowało wniesieniem na teren imprezy masowej, a następnie odpaleniem dużej ilości materiałów pirotechnicznych.
Wojewoda Śląski pismem z dnia 23 marca 2010 r. (…) na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (…) oraz art. 61 par.1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (...), zawiadomił Prezesa Zarządu „Zagłębie” S.A. oraz Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach o wszczęciu postępowania w sprawie wprowadzenia dla organizatora imprez masowych - Zagłębia Sosnowiec S.A. z siedzibą w Sosnowcu przy ul. Kresowej 1 - zakazu przeprowadzania imprez masowych na czas określony.
Wojewoda Śląski, jako organ pierwszej instancji, zgodnie z ar. 75 par. 1, prowadząc postępowanie dowodowe poczynił wszelkie starania, aby przyczynić się do wyjaśnienia sprawy. Mając na uwadze charakter sprawy, Wojewoda Śląski, oprócz przedstawionej przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na Stadionie Ludowym w Sosnowcu, zebrał także niezbędny materiał dowodowy w postaci zeznań świadków biorących udział w zabezpieczaniu meczu piłki nożnej w dniu 16 marca 2010 r. pomiędzy drużynami Zagłębia Sosnowiec i Pogoni Szczecin w ramach rozgrywek Pucharu Polski. Zeznania te zostały prawidłowo zaprotokołowane oraz włączone do akt sprawy. Analiza protokołów zeznań świadków potwierdziła zarzuty postawione przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 17 marca 2010 r. (…).
Wojewoda Śląski decyzją z dnia 11 maja 2010 r. (…) na podstawie art. 34 pkt. 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych orzekł o zakazie przeprowadzania przez „Zagłębie” S.A., następujących meczów piłki nożnej z udziałem publiczności:
12.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Górnik Polkowice,
15.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Elana Toruń,
26.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Raków Częstochowa,
30.05.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - GKS Tychy,
05.06.2010 r. Zagłębie Sosnowiec - Czarni Żagań.
Od powyższej decyzji odwołanie wniosła „Zagłębie” S.A. Skarżący wniósł o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w całości, uchylenie zaskarżonej decyzji w całości, przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji uznał, że przesłany przez Wojewodę Śląskiego materiał dowodowy jest wyczerpujący i stwarza podstawę do wydania decyzji administracyjnej, pismem z dnia 20 maja 2010 r. (…) zawiadomił stronę o ustaleniu stanu prawnego oraz stanu faktycznego, a także poinformował stronę o przysługujących jej prawach i wyznaczył termin załatwienia sprawy. Mając na uwadze art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformował, że decyzja zostanie wydana do dnia 31 maja 2010 r.
Po rozpatrzeniu całości akt przedmiotowej sprawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zważył co następuje:
Na wstępie należy stwierdzić, że przedstawione przez skarżącego wyjaśnienia nie są wystarczające aby przychylić się do jego wniosków wskazanych w odwołaniu. Ponadto trzeba wskazać, że postępowanie prowadzone przez Wojewodę Śląskiego były prowadzone prawidłowo i nie wykazywało wad.
Należy wyjaśnić, że w myśl art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą masową Wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, może zakazać prowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności lub wprowadzić, na czas określony lub nieokreślony, zakaz przeprowadzania przez organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części.
Z dokumentów zgromadzonych w sprawie wynika, że Wojewoda Śląski dochował postanowień wynikających z art. 7 Kpa, poprzez podjęcie wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, a załatwiając sprawę miał na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. W ramach postępowania dowodowego przeprowadził czynności zmierzające do wszechstronnego wyjaśnienia zarzutów wskazanych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach w piśmie z dnia 17 marca 2010 r. Od Prezydenta Miasta Sosnowca oraz Komendanta Miejskiego Policji w Sosnowcu Wojewoda Śląski uzyskał dokumentację źródłową dotyczącą zapewniania bezpieczeństwa imprez masowych organizowanych przez Spółkę Akcyjną „Zagłębie”, dodatkowo przesłuchał w charakterze świadków następujące osoby: pracowników służby medycznej organizatora, osobę, która z upoważnienia Prezydenta Miasta Sosnowca kontrolowała przebieg imprezy, kierownictwo i pracowników służby porządkowej organizatora oraz funkcjonariuszy Policji. Ponadto w zawiązku z brakiem możliwości ustalenia faktów w inny sposób, Wojewoda przesłuchał również uprawnionego przedstawiciela strony. Powyższe materiały dowodowe potwierdziły negatywną ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego przedstawioną w piśmie z dnia 17 marca 2010 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach.
Ponadto należy dodać, że w piśmie z dnia 13 maja 2010 r. Spółki Akcyjnej „Zagłębie” skierowanym do Komendanta Miejskiego Policji w Sosnowcu, strona postępowania napisała, że wprowadziła zmiany organizacyjne, które przyczynią się do poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na Stadionie Ludowym. W odpowiedzi, Komendant Miejski Policji w Sosnowcu w piśmie z dnia 14 maja 2010 r. (…) skierowanym do Prezesa Zarządu „Zagłębie” S.A., wskazał, że wprowadzone zmiany są doraźne. Jednocześnie należy dodać, że strona postępowania nie przedstawiła żadnych dowodów podważających stanowisko Komendanta Miejskiego Policji w Sosnowcu z dnia 14 maja 2010 r.
Wojewoda Śląski pismem (…) z dnia 24 maja 2010 r., które do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wpłynęło 31 maja 2010 r., przesłał wyjaśnienia i materiały przekazane mu przez Spółkę Akcyjną „Zagłębie” z dnia 20 maja 2010 r. Po analizie opisanych powyższych wyjaśnień i materiałów, Wojewoda Śląski stwierdził, że organizator wszakże podjął częściowe starania zmierzające do usunięcia niektórych uchybień, ale w dalszym ciągu brak jest dowodów potwierdzających, że organizator jest w stanie zapewnić poziom bezpieczeństwa i porządku publicznego, określony przepisami ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (m.in. prawidłowa identyfikacja uczestników meczu oraz odmowy wstępu osobom w stosunku do których orzeczono zakaz stadionowy). Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji po zapoznaniu się z materiałami, nie znalazł podstaw do zakwestionowania stanowiska Wojewody Śląskiego.
Podsumowując należy wskazać, że Wojewoda Śląski, jako organ pierwszej instancji, prowadząc postępowanie administracyjne wypełnił wszystkie przesłanki zawarte w przepisach art. 7, art.75 par.1 oraz art. 77 par. 1 Kpa. Wszystkie fakty i dowody ustalone przez Wojewodę Śląskiego przyjęte za podstawę faktyczną rozstrzygnięcia zostały zawarte w uzasadnieniu tej decyzji zgodnie z dyspozycją art. 107 par. 3 Kpa.
Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Na niniejszą decyzję przysługuje stronom prawo skargi pod zarzutem naruszenia prawa do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem MSWiA w terminie 30 dni od daty decyzji.
Minister Spraw Wewnętrznych
z up. Jacek Zalewski
Dyrektor
Departamentu Analiz i Nadzoru
(podpis nieczytelny)
http://www.sosnowiec.info.pl/informacje ... ,1,4,17511